torsdag den 17. marts 2011

Køkkenhaven

Jeg bliver nok ikke træt af at skrive om min køkkenhave, bl.a. fordi der er så meget godt at sige om egne grøntsager, men også for at få nedskrevet mine egne fif, så jeg ikke glemmer dem!


En køkkenhave er en stor glæde for dem som kan afse lidt plads og en smule tid til at dyrke egne grøntsager og frugter. Det er en stor glæde at kunde fylde en kurv med egen avl, friske asparges, jordbær eller hvidløg. At vide at det kun er regnen, solen og jorden som har skabt udbyttet og ingen sprøjtemidler eller ligende er kommet i nærheden af det familien sætter tænderne i. At dyrke sine egne grøntsager er ligeledes et grundlæggende element i en bæredygtig have, ikke bare er CO2 udslippet reduceret betydeligt i de grøntsager du henter direkte fra haven, men den bagvedliggende tanke gang om at reducere sin affaldsmængde, kompostere ”grønt” affald og bruge det til at dyrke søde velsmagende ærter giver stor veltilfredshed. Samtidig skaber det at dyrke sine egne grøntsager en grundlæggende forståelse for fødevarer; for gode smagsfulde råvarer, for årstidernes variation og sammenhængen mellem regn, jord, planter, (fotosyntese), frø og frugter.

I år udvider vi med to højbede, og et af de "gamle" overgår til blomster, krydderurter og måske noget vandpjaskeri til børnene.


4 kommentarer:

  1. Vi glæder os til at høre mere om haven.
    Helga og Michael

    SvarSlet
  2. Ja, jeg glaeder mig ogsaa til at hoere mere om haven - sikken flot blog!
    Jeg har arbejdet lidt i min have de sidste 2 aar, mest krydderurter og tomater som det gik godt med. Men i aar har jeg altsaa planlagt at plante mange flere groensager. Jeg har nok planlagt alt for meget saa vidt jeg kan se - men jeg maa bare proeve mig frem. Og saa kan jeg jo faa nogen gode raad af Dig :)

    SvarSlet
  3. Hej Inken.
    Det er superskønt med egne grøntsager, vi er rigtig glade for vores højbede til dyrkning af grøntsager, dyrkningen bliver mere effektiv og det er nemmere at holde styr på sædskiftet. Det er også skønt at have børn med i hele processen.

    SvarSlet
  4. Jeg vil tage et billede af min have naeste gang jeg er ude og sende det til Dig saa Du kan se hvordan det ser ud. Den er bygget paa en skraaning og er en slags hoejbede. Det hele var i plads da vi koebte huset men fuldstaendig overgroet. Jeg glaeder mig meget til at komme i gang i aar.

    SvarSlet