mandag den 14. marts 2011

Forspiringen er i fuld gang - chilierne er spiret i vindueskarmen

Årets havedrømme starter allerede om vinteren når de nye frøkataloger kommer ind med posten og mange flotte hjemmesider giver inspiration til årets have, og til planlægning af bede, krukker, køkkenhave, drivhus, sammensætninger eller store grupper.

Når frøene er bestilt og ankommet starter årets have sesson for alvor selvom det hele foregår indendørs i vindueskarmen. Jeg finder en stor glæde ved at følge de små nye planter spire og vokse i de mørke og triste måneder. Men også her gælder begrænsingens kunst, og omtanke for resourcerne da man ikke skal bestille flere sorter end man kan overkomme at forspire, prikle, potte om og udplante. Gamle frø mister gradvist deres spiringsevne og en potte fuld af ranglede små planter, som ikke blev plantet om i tide er spild af resourcer og ærgerlig at se på.

Forspiringen hjemme hos mig foregår i vindueskarmen i februar til maj. Derfor er det praktisk hvis planterne nemt kan vandes og flyttes. Desuden skal man holde forholdet mellem temperatur og lys for øje, sæt planterne i sydvendte vinduer (mest lys) i køllige rum (18-20 grader). Jeg bruger simple hjemmelavede lyskasser, for at planterne ikke skal blive helt skæve, de drejer sig jo mod lyset, og købte zink bakker til at stille planterne i. Zink bakkerne passer i størelse til lyskasserne, og fungerer både som underskåle og beskytter vindueskarmene. På denne måde er det nemt at flytte rundt på planterne (gøre rent) og der kan stå flere potter sammen når de står i en ”fælles” underskål.


Når det er blevet lidt lunere i vejret bruger jeg drivhuset til forspiring, som dette billede fra forrige år viser. Det giver salat og ligende en tidlig start.

1 kommentar:

  1. Hej Sofia
    Glæder mig meget til at se og høre dine havetanker.
    Det er virkelig en tålmodighedsprøve at vente med at forspire. Allerede i januar ville jeg i gang. Der er jo stadig et par måneder endnu før de kan komme udenfor. Selvom man kan have plads til en del spirebakker nu, så fylder de jo meget mere, når først de er priklet ud i små potter.
    Jeg vil i år være flittigere til at notere hvornår jeg sår hvad, for jeg har allerede glemt det fra sidste år. Kan dog huske at jeg havde meget tidligere salat end min mor, fordi jeg allerede såede den i marts.

    SvarSlet