søndag den 20. marts 2011

Kompost

Kompost af Ken Thompson - forside
Jeg er begyndt at læse denne bog om kompost som jeg har fået af min søster og svoger. For et grundlæggende element i en bæredygtig have er naturligvis KOMPOST. At have respekt for resourcer, at genanvende og ikke købe nærmest uerstattelige naturresourcer (spagnum), er helt grundlæggende. På trods af dette har jeg aldrig rigtig fået taget mig sammen og læst om emnet, og nu har jeg altså muligheden - en hel bog kun om kompost!
Og altså netop nu når familien danmark rigtig skal i gang i haven indkøbes store mængder så- og priklejord, plantejord til rododendron og surbede, blomsterjord osv., osv. Næsten alle indeholder små eller temmelig store mændger spagnum. Spagnum kommer (uden undtagelse) fra gamle højmoser som er flere tusind år om at blive dannet. Et naturprodukt, men i høj grad en uerstattelig resource. I højmoser findes et unikt dyre- og planteliv som udelukkende findes disse steder, og som er i stærk tilbagegang. Derfor kan jeg kun opfordre alle til at undgå at købe plantesække, og hvis man alligevel gør det så find mærker som bruger så lidt spagnum som muligt. En mulighed er plantesække fra Toftegårds gartneri http://www.gartneri-toftegaard.dk/ som er kendt for deres utal af tomat- og chilisorter. Og kan du ikke overskue lange indholdslister så er det helt sikkert at du skal undgå de billige.
Min kompost består af to rum, i det ene rum hviler komposten, mens det andet fyldes, forest sidder en træpalle på to kroge, som nemt kan hægtes af når den skal tømmes. Skulle jeg lave den i dag ville jeg dog vælge lærketræ, og en mere fleksibel front, f.eks. træbrædder som sættes på efterhånden som den fyldes og fjernes når den skal tømmes. Et af de gode råd fra Ken Thomson er at lukke toppen med et gamelt tæppe, så næringsstofferne ikke vaskes ud - helt elementært og banalt, og alligevel har jeg ikke tidligere gjort det!
Hækafklip har deres egen "habitat-bunke" nemlig et kvashegn som er super godt for pindsvin og andre dyr, og resten af grenene, som ikke kan bruges i brændeovnen, ender i kommunens komposteringsanlæg.
Men hvad er det så som kommer i kompostbunken og medfører det rette C/N (kulstof/kvælstof) forhold? På det punkt har jeg lidt at lære af den gode hr. Thomsom...
Bag komposten kan du se "det gamle" bistade, en perfekt placering, men mere om placering af bistader en anden gang.

4 kommentarer:

  1. Jeg har lige koebt flere plantesaekke og de indeholder allesamme "peatmoss" - det er nok det samme som spagnum... Laver Du Din egen blanding?
    Kompost er lidt mystisk for mig. Jeg er spaendt paa at se hvordan sidste aars bunke jeg har i haven ser ud - jeg haaber det kan bruges.

    SvarSlet
  2. Ja, jeg tror det er det samme.
    Vi blander hønsemøg, kompost, "gammel jord fra sidste års krukker", uomsatte blade og grene, "kompost" fra genbrugsstationen og evt. grus i forskelligt forhold alt efter hvad det skal bruges til. Det lyder måske lidt kompliceret, men i praksis handler det om at blande lidt efter behov hvad enten det er drivhus, højbede, krukker til stauder eller såbakker. Ofte er det jo blot et spørgsmål om at løsne jorden fra sidste år, tilføre lidt gødning (hønsemøg) og plante påny - helst ikke det samme som året før.
    Til så- og priklejord suppleres med indkøbte plantesække, hvor jeg prøver at undgå spagnum. Det kan være svært at undgå helt.

    SvarSlet
  3. Kompost er noget man kan snakke længe om - og er beæret over at blive nævnt her! Du skal nok lige rette bærgedygtig til bæredygtig - men ellers er det imponerende hvor meget du allerede har skrevet. kh

    SvarSlet
  4. Det var da en irriterende stavefejl, som hermed gerne skulle være rettet ;-)

    SvarSlet