tirsdag den 21. februar 2012

Økologi

Den skape læser vil opdage at jeg har tilføjet ordet "økologi" til overskriften på min blog, for det gik op for mig at andre måske ikke lægger det samme i ordet "bærgedygtig" som mig. I virkeligheden er jeg jo stor tilfænger af økologi og køber mange økologiske varer. Det er principperne bag den økologiske mærkningsordning jeg er glad for. Men det er jo også netop det som er problemet for en "nørd" som mig, økologi er blevet lig det røde Ø, og en burokratisk og meget firkantet mærknings ordning. Og selvom jeg hverken bruger nogen former for sprøjtemidler eller kunstgødning så ville jeg aldrig kunne kalde min honning økologisk - udelukkende fordi jeg ikke bor på en ø! Ej heller bliver mine høns's æg helt økologiske, fordi de får alle madrester og der ibland ikke økologiske fødevarer!
Så når jeg har skrevet om at dyrke og leve bæredygtigt så handler det om at følge de økologiske principper mht. gødning og sprøjtefridyrkning, købe lokalt, spise efter årstiderne, minimere affaldsmængden, sortere sit affald, kompostere, genbruge vandressourcen, nedsive det overskydende vand på egen grund, beskytte grundvandet, etablere skjul, føde og levesteder for insekter, padder, små dyr osv. osv. Det er alt det jeg forbinder med en bæredygtig livsstil. Som dog aldrig kan blive fuldstændig med et moderne liv, fuldtidsarbejde og biler. Men det har dog en stor betydning at være bevidst om det aftryk vi alle efterlader på jorden! Okay - lidt nørdet, nu er ordet økologi altså tilføjet.

10 kommentarer:

  1. Bestemt ikke nørdet - det er simpelthen sund fornuft.
    Jeg ryster ofte på mit lille bekymrede hoved når jeg ser hvordan vi "går over åen efter vand".....med det mener jeg at vi nogle gange er kommet så langt væk fra det nære og naturlige i vores daglig dag......først kører kører vi i plantecentret efter gødning og sprøjtegift, så i supermarkedet efter æg.....hallo! Kunne vi f.eks høste gødning fra (egne) høns og brændenælder. På den måde sparede vi indkøbsturen og benyttede naturen i stedet for at bekæmpe og forgifte den.
    Eksemplerne er mange.....
    Fint indlæg :o)

    SvarSlet
  2. Ja, mere fokus på økologi og bæredygtighed! Egne høns vil virkelig være et ekstraplus til min have, men på mine bare 100 kvm mangler jeg pladsen, men det kan jo lade sig gøre, det er bare med at tænke kreativt!
    Mange forårshilsner
    pia

    SvarSlet
  3. Helt enig med dig Helle! Tak :-)

    Ja Pia, det er svært at have plads til det hele, måske kan du få "andel" i nogle andres høns, altså finde nogen som gerne vi aftage dine madrester mod et par æg i ny og næ? Måske tilbyde at kigge efter dem i ferier (det gad jeg virkelig godt selv, men det skal jo være i lokalområdet, så man lige kan komme forbi).

    SvarSlet
  4. Jubie - mit kommentarfelt virker! Det har det ikke gjort i mange måneder! Fedt så kan jeg svar uden at optræde som anonym på min egen blog!! Til alle som ikke fik nogen respons - SKRIV IGEN - så lover jeg at svare!

    SvarSlet
  5. Hej Sofia,
    Jeg synes ikke det er nørdet, men sund fornuft. Jeg tror du gør mere end de fleste, og det er skønt.
    Jeg prøver selv på at gøre mange af de ting du skriver om, og kan mærke at det bliver mere og mere vigtigt for mig.

    SvarSlet
  6. Det er bare super, at du skriver om det :-)
    Det er overhovedet ikke nørdet, der er bare ikke så mange, som skriver om det.

    SvarSlet
  7. Jeg synes det lyder lige efter mit hoved. Det er efter min mening sund fornuft, at tage vare på den natur vi lever i, og børnene de har også godt af at se hvordan vi kan passe på vores omgivelser.

    vh Dorte

    SvarSlet
  8. Hvis du er nørd, så er vi mange der også er det og nørder er in :-). Jeg tror, at ø-mærket nødvendigvis må være retriktivt, så vi som forbrugere kan være sikre på den vare vi køber, men det udelukker jo ikke, at vi kan være økologiske uden mærket eller bare leve så bæredygtigt som muligt. Lidt har altid ret og er bedre end ingenting.

    Ha´en god søndag
    Birgitte

    SvarSlet
  9. Kære Lene, Ina, Dorte og Birgitte, tak - jeg bliver lidt rørt og rigtig glad! Gad vide hvorfor der ikke er flere som skriver om det, måske fordi det kan virke svært, eller også er det bare ikke så sex'et.

    SvarSlet
  10. Jeg er helt enig, de økologiske regler er ret så firkantede, det er principperne der gælder. Dyrkningsmetoder, bæredygtighed og absolut ingen kemi. Det drejer sig om sund fornuft, ikke bureaukrati. Men alligevel godt at vi har reglerne, bare så man ved at minimum kravene er opfyldt når man køber noget med det røde Ø.

    SvarSlet