søndag den 27. marts 2011

Køkkenhave i år? Du kan godt nå det!


I håb om at inspirere nogle flere til at grave et stykke af græsplænen op, og dyrke deres egne grøntsager, kommer her lidt om hvordan du kommer igang.

Anlæg højbede i kasser
Jeg dyrker mine enårige grøntsager i højbede. Bedene er ca. 15 cm høje og 1,20 cm i bredden. Det er angiveligt en gennemprøvet og hensigtsmæssig bredde at dyrke i. Længden kan så varieres efter plads, mine er 240 cm lange. Højden han du variere efter økonomi (rigtig høje trækasser er noget dyrere) og hvad der er praktisk for dig (høje er nemmere for dig og sværere for hunde, høns og andre dyr).

Væk med græsplænen og fyld jord i kasserne
Bedene består af en enkel træramme sat på hjørnestolper som er gravet ned (ca. 50 cm). Græstørven er gravet væk (komposteret) og bedene er fyldt op med en blanding af grene og uomsat hønsemøg (meget halm, lidt gødning) samt jord fra genbrugsstationen og fra egen kompostbeholder. Der er mange som skriver om problemer med at det skulle være for stærkt eller nærringsrigt med jord fra genbrugsstationen. Jeg har aldrig haft problemer med at så direkte i jorden (heller ikke gulerødder), men her kan jeg altså ikke give nogen garanti, det kan være der er kommunale forskelle. Og den store fordel ved at bruge kommunal jord i overfladen er at den er helt fri for ukrutsfrø og at du med jorddække  (f.eks. græs afklip) praktisktalt kan undgå at skulle luge det første år!

Areal
Jeg har læst at man kan være selvforsynende med grøntsager med 300 m2 køkkenhave, og her taler vi altså om de helt seriøse med kartofler, kål og gulerødder til hele vinteren. Min erfaring er at du med et par bede har mulighed for at dyrke næsten alle de grøntsager du kan overkomme at passe, og kan være selvforsynende hele sommeren. På 8,5 m2 har jeg dyrket rødbede, bønner, ærter, fennikel, dild, kartofler, to slags løg, porre, gulerødder samt tallerkensmækker, morgenfrue og tagetes.

Kom godt i gang
Men altså bruger du marts (eller april) til at planlægge hvor du har plads til en køkkenhave og en dag i april til at købe, save og samle trærammer samt en dag til at grave og fylde jord i bedene har du en køkkenhave som er klar til planter og frø i slutningen af april eller starten af maj!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar