mandag den 11. april 2011

Så er løg og gulerødder sat og sået...

Rødløg inden de dækkes med jord

... hvor der sidste år var fennikel, dild og ærter. Det er sædskifte og blandingskulturer i praksis. 
Det minimerer risikoen for jordtræthed og skadedyr.
Sædskifte (variation mellem afgrøder) betyder at man er nødt til at planlægge hvilke planter og særligt hvilke plantefamilier som plantes hvor, og at der skiftes mellem plantefamilierne. Et sædskifte består mindst af fire skift, for dem med rigtig god plads kan et femte skift indføres.
Men jeg holder mig til fire skift, det dækker fuldt ud mine ambitioner. Skifterne gennemføres ved at køkkenhaven opdeles i fire permanente lige store dele, f.eks. anlægges fire højbede eller jordstykket/køkkenhaven opdeles i fire dele.

Også spinat såede jeg en ny portion af i dag, jeg har sået spinat (som forkultur til bønner) for en måned siden og ingen er spiret, æv.  

2 kommentarer:

  1. Jeg sår og sår også disse dage.
    både salat og spinat står fint med kimblade og skal til at sende det første rigtige bladpar op.

    Var det knold fennikel du såede sidste år? i så fald var det en succes?

    Jeg overvejer, om jeg skal så dem i år, jeg har aldrig prøvet det før, men det er en favorit grønsag og den er pokkers dyr i handlen.

    SvarSlet
  2. Det med sædskifte lyder indviklet, men det er det måske ikke? Vil du ikke skrive lidt om det?

    SvarSlet