tirsdag den 5. april 2011

Børn har ret til krat...

... hed sloganet fra Friluftsrådet i forrige århundrede, men det er evigt gyldigt, og med krat kan fantasi i hvert fald også tilføjes. Og hvormange almindelige haver rummer egentlig både krat og ret til fantasi? Selv mangler jeg et ordentligt krat, min "skovhave" har dels måtte afgiveplads til hønsene og dels er den jo lidt tid om at vokse ordentligt til.
Plads til fantasi kiber det også med. Legepladssikkerhedskrav gør det ikke nemmere. Jeg er klar over at der har været nogle tragiske ulykker gennem tiden på legepladser, men jeg synes at vi mangler tillid til hinanden og vores børn, alt er så gennemreguleret og må ikke se rodet ud. Plads til fantasi og roderi er meget begræset, og det er altså synd.
Emil på sin halm hule




1 kommentar:

  1. Kom lige forbi din blog. Jeg er helt enig med dig i en bæredygtig sprøjtefri køkkenhave. Det tilstræber jeg også selv.
    Jeg har ikke selv småbørn mere, men jeg synes heller ikke, at der er meget fri fantasi over nutidens legepladser.

    Hilsen Ina

    SvarSlet