fredag den 15. april 2011

Måske er jeg lidt af en skabs svensker...

... men jeg synes at denne kombination af blå og gule forårsblomster under mit æbletræ er ret fin. Selvom hverken perlehyasinter eller især vorterod er særligt værdsatte planter når de dukker uanmeldt op i folks græsplæner er min have et eksempel på hvordan det ser ud, når man giver de nye gæster lov til at slå sig ned. Jeg har ikke plantet nogen af de blomster, som kan ses på billedet, men ladet en del af græsplænen blive til et vildt bed.
Jeg synes det er helt uforståeligt at 2 ud af 3 bruger sprøjtemidler i almindelige haver, når man tænker på de alvorlige konsekvenser det har for vores dyre- og planteliv samt ikke mindst drikkevand. Og at det især er midler til bekæmpelse af "ukrut" i græsplæner som indeholder de værste giftstoffer.  Miljøstyrelsen har netop sat en kampagne i gang fordi der sprøjtes enormt meget, læs mere om kampagnen her.

5 kommentarer:

  1. Skønt billed med rigtig forårsstemning og dejlige friske farver. Jeg måtte lige nyde det i stor størrelse. Jeg har også fået øjnene op for de vilde blomster i haven - jeg kalder dem stædigt vilde blomster og værner om dem og min gamle mor kalder dem ukrudt. Det går vi så og hygger os med for sjov!
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  2. Jeg holder meget af vorterod. Den forsvinder jo lige så hurtigt igen, og gør ikke noget i bedene. Men det er rigtig, at den efterlader huller i græsplænen. Min græsplæne er meget naturlig med masser af bellis, mælkebøtter, mos og andet godt. Det gør ikke noget, og jeg gør ikke noget ved det. En gang imellem tager jeg en tur med mælkebøttejernet, for det kan blive for meget med mælkebøtter og tidsler. Men kemisk bekæmpelse kunne jeg aldrig finde på at bruge.

    SvarSlet
  3. Jeg synes også det er helt, helt uforståeligt at man kan finde på at sprøjte i sin have, når man tænker på konsekvenserne. Kunne selvfølgelig aldrig drømme om det, selvom jeg da indimellem hiver et par mælkebøtter op. Lige nu bruger vi bladene i salaten, men de bliver hurtigt for store og grove.

    SvarSlet
  4. Jeg er helt enig i at det kan blive for meget med mælkebøtterne, og det er mig en trøst at hønsene spiser de friske skud, så giver det ligesom mere mening at fjerne nogle af dem.
    For bierne er mælkebøtternes pollen derimod en meget vigtig fødekilde, så det må blive en balancegang.

    SvarSlet
  5. Kastede lige et blik på kampagnen du linkede til - "find ud af, om det ukrudtsmiddel du bruger er det mindst miljøbelastende.. osv." - jamen hvorfor dog overhovedet opfordre folk til at sprøjte med nogetsomhelst?? Det burde slet ikke være tilladt at sælge sprøjtemidler til private haver..

    SvarSlet