fredag den 15. april 2011

Det myldrer med små morgenfruer...

... der hvor vi havde kartofler, tagetes og morgenfruer sidste år (selvom jeg forsøgte at plukke alle frøkapsler). Men i år skal der jo altså være bønner, tallerkensmækker og rødbede så det går jo ikke, men indtil videre kan de jo bare vokse og så kan jeg jo evt. flytte dem hen til kartoffelbedet, så får de da en tidlig start.

Men altså det med sædskifte og blandingskulturer er altså lidt svært. Jeg har læst hvad fru Plum skriver om sagen i min nye havebog, at man skal skifte stedet man sår (særligt kål og kartofler) og i øvrigt variere arterne mellem hinanden, så det hele ender i en skøn og smuk blanding... Det er altså ikke så nemt når jeg, som de fleste, kun har en brøkdel af den plads som Camilla.

Da jeg samtidig gerne vil have meget ud af lidt plads holder jeg stram matematisk orden på sagerne! Altså jeg har lagt mine bede ind i et exelark og kan her holde styr på det hele. Feks. har jeg sat gulerøder og to slags løg mellem hindanden (lugten af løg begrænser angrebet af gullerodsfluen) med 13-15 cm mellem rækkerne så jeg i mine højbed på 1,2 har plads til 9 rækker. Det lyder måske af meget, men i længden er det kun knap halvanden meter. De kan kun stå så tæt fordi det netop er de planter som er sat sammen, og fordi jeg høster løbende over sommeren mens det fortsat vokser. Det er selvfølgelig lidt kedeligt at der går matematik i sagerne og at man ikke bare kan følge fru Plums næsefornemmelse for køkkenhave.


Jeg bruger denne bog fra 1994 rigtig meget når jeg planlægger, sår og dyrker min køkkenhave. Jeg synes den er rigtig god og har svar på det meste. Den er vist desvære udsolgt fra forlaget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar