tirsdag den 17. maj 2011

Dejligt med regn...

til sarte små spirer i køkkenhaven, stauder, græs og jordbær!
For at jordbærhøsten kan blive til noget skal bærene have vand nok, så man må sige at regnen falder på et tørt sted, og hvis den bliver efterfulgt af nogle solrige dage (gerne i bededagene), bliver den helt i top.

Se hvor stolt jeg viser mine allerførste egne
jordbær frem fra min egen have 

Mine forældre dyrkede sorten zefyr på et stykke mark, om morgenen i de 2 eller 3 uger sæsonnen varede, plukkede mine forældre og vi søskende bær, som min mor tog med og solgte på sit arbejde. Denne indtægtskilde var ikke uden betydning, og min mor kaldte pengene for feriekassen. Jorbærsorten Zefyr er middelsød, rimelig fast, sygdomsresistent, giver pænt udbytte og er fryseegnet. Det er fortsat denne sort jeg dyrker, ja faktisk er det i genetisk forstand, de samme planter, i og med at jordbærene dyrkes med aflæggere altså kloner af de oprindelige planter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar