søndag den 3. juli 2011

Barndommens kirsebær

Det er første gang jeg plukker løs af min barndoms kirsebær i min egen have! Nyplukkede kirsebær er jo ganske skønne og sommerlige, men når de samtidig vækker uendelige barnsdomsminder så er det jo helt fantastisk!

Altså jeg voksede op på landet som nabo til en tidligere stor frugt plantage, rygtet vil vide at mange danske frugtplantager med landbrugsstøtte blev fældet og jorden omlagt til almindelige marker efter at Danmark kom ind i EU eller EF som det jo hed. Men langs jernbanen i skettet til marken stod masser og masser af kirsebærtræer angiveligt frøplanter fra den gamle plantage. En sommer markerede vi små frøplanter fra rigtig gode træer og om efteråret plantede vi dem så der hjemme, fra dette gravede jeg så en ny frøplante op og plantede i min egen have...
Ja, man kan jo aldrig være sikker på resultatet fra frøplanter fra frugttræer, men denne er i  hvert fal lykkedes ud over al forventning - den smager fuldstændig som jeg husker det, og er også lige så fyldt med bær som jeg husker.
Jeg husker også hvordan vi mange sommeraftner gik tur ned til jernbaneskråningen og plukkede og spiste til vi var ved at sprække. - En gang lavede vi en konkurence os børn i mellem - Hvem kunne spise flest kirsebær, og vel og mærke beholde stenene i munden som bevis? Min søster vandt med 100 kirsebærsten!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar