torsdag den 25. april 2013

Kompost - på den gode måde

For to år siden læste jeg en bog om kompost og ændrede mine "kompostvaner" herefter. Jeg sammensatte min kompost lidt anderledes og efter ca. et år vendte jeg den, dækkede den til og lod den hvile indtil sidste weekend, hvor vi løftede sløret eller rettere tæppet og tog hul på den.
Og resultatet? Rigtig godt. Det kan godt anbefales at kompostere på denne måde. Der er dog stadigvæk en del uomsatte dele i komposten, så hvis man vil have det endnu finere er man nok nødt til at si det. men komposten er kommet direkte ud i højbed og drivhus og blandet med lidt dyregødning fra høns og kaniner.
Ja, det har jeg vist slet ikke fortalt. I sommers fik mine børn en kanin hver, og udover halvgnasket hø og gødning producerer de en bunke afbarkede grene.  Og deres gødning blandes med gødning fra hønsene og komposterer seperat fra resten.
Her kan du læse de gode kompost råd: Kompost på den nye måde

1 kommentar:

  1. Jeg har et lignende kompostsystem, og helt den samme erfaring, som dig. Det er noget, som virker. Jeg dækker min hvislende kompostbunken med en græskarplante, som trives fin det, og holder på fugtigheden. Det, som ikke er blevet omsat, får i min have bare et år til i bunken. Jeg forstår ikke dem, som ikke komposterer. Det er den nemmeste måde at komme af med haveaffald og så får man kompost i tilgift.

    SvarSlet